Religionens fremtid

av (forfatter), Gianni Vattimo (forfatter), Santiago Zabala (redaktør) og Jens Viggo Nielsen (gjendikter).

Aarhus universitetsforl. 2007 Heftet

Forfatterne analyserer religionens fremtid sammen med de politiske, sosiale, og historiske aspekter som karakteriserer vår postmoderne, postmetafysiske og postkristne verden. Har register.

Ateisten Richard Rorty og den nykristne Gianni Vattimo kommer fra adskilte intellektuelle traditioner. Alligevel er de forenede i deres kritik af den metafysiske tradition og deres opfattelse af, at religionen vil overleve - trods den moderne sekularisering. I bogen Religionens fremtid hævder filosofferne samstemmigt, at afvisningen af den metafysiske sandhed ikke nødvendiggør religionens død; i stedet åbner den for en radikal gentænkning af fundamenterne for troen på Gud og det religiøse liv, hvor (næste-)kærlighed, solidaritet og ironi er de bærende begreber. I "Antiklerikalisme og ateisme" diskuterer Rorty Vattimos værk Jeg tror at jeg tror og argumenterer for, at metafysikkens afslutning baner vejen for en antiessentialistisk religion. I "Fortolkningens tidsalder" udforsker Vattimo den overraskende overensstemmelse imellem kristendommen og hermeneutikken. Efter disse to essays styrer og redigerer Santiago Zabala en livlig dialog, hvor religionens fremtid analyseres i lyset af gældende politiske, sociale og historiske aspekter. Bogen afrundes med et kritisk efterord af oversætter og idehistoriker Jens Viggo Nielsen, der også sætter bogens tema ind i en dansk filosofisk tradition.

Forlag Aarhus universitetsforl.

Utgivelsesår 2007