Omtale fra forlaget
Relasjonspedagogikk bygger på ny forskning om hva som mest påvirker læring hos elever. Relasjonen mellom lærer og elev er noe av læringens viktigste grunnlag. Boken gir en innføring i relasjonsbygging mellom hovedaktørene i skolen. Lærerens relasjonskompetanse er avgjørende for at tillitsrelasjoner kan utvikles til elever, foreldre og kollegaer. Relasjonskompetanse presenteres som ferdigheter, evner og holdninger for å etablere, utvikle og vedlikeholde relasjoner i skolehverdagen. Relasjonen mellom lærer og elev grunnlegges ved inngående kjennskap til enkelteleven. Denne pedagogikken ønsker å gi svar på «tilpasset opplæring» og hindre frafall i skolen. Skolen er en stor samhandlingsarena. Samhandlingskvaliteten mellom hovedaktørene i skolen gir de beste læringsresultatene. Skolen som lærende organisasjon er helt avhengig av de samhandlendes evne til å skape synergier av positive relasjoner. Boken har metoder og teori for å bygge sterke lag og utnytte komplementære potensialer. Komplementære styrker og utvikingsvilje kan gjøre en hel skole bedre rustet til å møte morgendagens krav. Jan Spurkeland har 15 års erfaring fra arbeid i skolen som lærer, rektor og skolesjef. Han har også arbeidet som lederutvikler og personalsjef i næringslivet. Han er forfatter av bøker om ledelse og personalutvikling. «Dette er en fagbok som treffer leseren både i hode, mage og hjerte. (...) Relasjonspedagogikken utfordrer etablerte ideer om hva som er viktig i norsk skole. Den er et bidrag i diskusjonene om hva som skal komme først, hva som skal prioriteres og hvordan dette skal gjøres.» Anmeldt av Ingrid Lund, UiA, i Bedre skole #4, 2011
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2011
Format Heftet
ISBN13 9788245011012
EAN 9788245011012
Språk Bokmål
Sider 331
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket4 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket