Relasjonsmestrere

om kunnskapsarbeid i det nye arbeidslivet

av (redaktør).

Gyldendal akademisk 2004 Innbundet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

I boken blir det hevdet at måten de ansatte i arbeidslivet løser arbeidsoppgaver på har endret seg. Kunnskapsarbeid i dag krever mer samarbeidsevner og relasjonskunnskaper. Boken er delt inn i tre deler. I innledningen redegjøres det for hva som menes med kunnskapssamfunnet og kunnskapsarbeideren. Andre del inneholder eksempler på ulike kunnskapsarbeidere i ulike arbeidssituasjoner. Siste del tar for seg problemstillinger rundt begrepene. Med litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Kunnskapsarbeid - om å se sin egne og kollegaers arbeidsoppgaver i en helhet Hva har en arbeider i prosessindustrien og en offentlig ansatt helsearbeider til felles? På hvilken måten ligner det arbeidet frontlinjearbeideren på en flyplass gjør, med det arbeidet en grunnskolelærer gjør? Eller hva er fellesnevneren mellom en underordnet arbeidstaker enten han jobber i privat eller offentlig sektor, og hennes overordnede? Eller hva kan en pasient eller en elev ha til felles med lege eller en ingeniør? Fellestrekket er at de alle er kunnskapsarbeidere. Det spiller ingen rolle om de jobber i privat eller offentlig sektor, eller om de jobber i gråsonen mellom dem, det spiller ingen rolle om de opptrer som overordnede eller som menige arbeidstakere, eller om de opptrer i rollene som pasienter, elever eller kunder. De spiller ingen rolle om de produserer varer, eller selger dem, eller om de utvikler tjenester og selger dem. Felles for dem alle er at de driver med kunnskapsarbeid. Hva er så kunnskapsarbeid? Kunnskapsarbeid er noe som kommer i tillegg til eller på toppen av den faglige kompetansen ulike yrkesgrupper og arbeidere tradisjonelt har vært i besittelse av. Kunnskapsarbeid handler ikke bare om å beherske sitt fag godt. Det handler i tillegg om å beherske sitt fag i et likverdig samarbeid med andre, enten det er overordnede, kollegaer, eller kunder og brukere. Kunnskapsarbeid handler om relasjonell kompetanse. Om å utvikle en bevissthet om hvordan eget fag og egen jobb inngår som en del av en større helhet, og ikke kan utføres på noen tilfredsstillende måte uten i lys av denne helheten.

Bokdetaljer

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2004

Format Innbundet

ISBN13 9788210047527

EAN 9788210047527

Språk Bokmål

Sider 130

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

1 bokelsker følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket