Reisende til ukjente riker

om demens, de pårørende og sinnets skjulte virkemå

Forlaget Press 2024 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Demens fremstår stadig mer som en folkesykdom. Samtidig øker bevisstheten om diagnosen: Bøker, medieoppslag og populære tv-programmer som «Demenskoret» har gitt mer kunnskap, og minsket redsel og skam. Men én gruppe er fortsatt i skyggene: de pårørende. Hvordan forandres deres liv når de som er nærmest forandres? Hvordan kan de møte den syke på best mulig måte, og likevel ikke miste seg selv? Og hva kan kunnskap om menneskehjernen si oss både om den sykes og hjelpernes situasjon?

Dasha Kiper er forsker og psykolog og har behandlet både demenspasienter og deres pårørende. Samtidig har hun selv vært pårørende for demenssyke. Med Reisende til ukjente riker har hun skrevet en utfordrende, vakker og lærerik bok om demensens virkelighet - slik den arter seg både for den syke og de som er rundt dem. Gjennom kombinasjonen av nevrologiske innsikter og en serie gnistrende velfortalte og gripende casehistorier om ektefeller som får livet forandret, barn som pleier foreldre, venner som må finne fram til hverandre på ny, utforsker Kiper de dypt menneskelige eksistensielle dilemmaene sykdommen skaper.

Reisende til ukjente riker er en enestående bok om sykdom, omsorg og sinnets virkemåter, og en veiviser for de pårørende inn i demensens ukjente rike.

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2024