Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Her møter du folk som hadde Rjukanbanen som sin arbeidsplass. Du møter blant annet skiftelokførere, kapteiner og en kafévertinne. I tillegg deler passasjerer sine reiseminner. Med litteraturliste og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
I 1909 åpnet kong Haakon Rjukanbanen for alminnelig trafikk. I 1911 gikk første last med kunstgjødsel fra Vestfjorddalen, og samme år ble banen elektrifisert. Norsk Hydros jernbane var en navlestreng for det nye industristedet i Telemark. Den er også en rød tråd i Rjukans historie. I krig og fred satte den sine spor. I dag ligger banen og fergene «Ammonia» og «Storegut» der som kulturminner. Fabrikkene som produserte kunstgjødsel, sprengstoff og tungtvann er nedlagt. I denne boka møter du noen av dem som hadde Rjukanbanen som sin arbeidsplass. Travle skiftelokførere, ramsalte kapteiner og en blid kafévertinne er blant dem som forteller. I tillegg deler noen vanlige passasjerer sine reiseminner. Forfatterne: Trond Lepperød (f. 1967) og Gary Payton (f. 1951) er journalister og har begge jobbet på Rjukan i henholdsvis Rjukan Arbeiderblad og Varden. Samarbeidet begynte med boka «Rjukanbanen . på sporet av et industrieventyr», utgitt første gang i 1995. Rikt illustrert med gamle og nye fotografier.
Forlag Maana forlag
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788299354943
EAN 9788299354943
Omtalt sted Telemark
Språk Bokmål
Sider 78
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket