Regnbuedragen

av (forfatter) og R.G. Read (illustratør).

Gaveca 2017 Innbundet

Barnebok på både norsk og engelsk. Historien begynner en vindfull dag på Hove utenfor Arendal. Regnbuedragen blir tatt av vinden, og her begynner reisen i Norge. I sin søken for å komme hjem igjen til Hove treffer den både norske og engelske tradisjonsfigurer. Men hvor ender ferden? På Hove?

Parallell tittel The rainbow kite

Forlag Gaveca

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788293520092

EAN 9788293520092

Omtalt sted Norge Storbritannia

Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk

Dette er en bildebok om en papir-drages ferd ut i verden. Det er tekst på engelsk og norsk.

Gutten Valentin og moren er ute på Hove i Augst Agder og flyr en regnbuedrage. Det kommer en storm og dragen flyr sin vei. Vi følger reisen fra dragens perspektiv. Dragen drar forbi Lofoten, Tromsø, Galdhøgpiggen, London og ender tilslutt på Hove i Sør-England. På veien får dragen hjelp av nordlyset, en trekkfugl, og den Røde dragen fra Wales. Tilslutt finner gutten James og faren hans dragen, og dragen får et nytt liv i England.

Dette en bok som jeg vil anbefale å lese for barn. Barna får høre om ulike værfenomener og steder og dra sammen på en spennende reise. Her et er lenge innlegg om boken på bloggen min.

Da han våkner er han omgitt av et magnetisk grønt, blått og magenta lys. Det er utrolig vakkert, synes han. Regnbuedragen ser et ansikt inni lyset. «Hvem er du? Og hvor er jeg?» , undrer Regnbuedragen.

«Jeg heter Aurora Borealis, men mange kaller meg nordlyset. Du er nå i Tromsø i Nord-Norge. Hvor kommer du fra?» spør Aurora.

«Jeg kommer fra et sted i Sør- Norge, som heter Hove. Det var en kraftig storm som førte meg nordover. Jeg har mistet en venn som pleide å fly sammen med meg, holde i hyssingen min. Nå må jeg fly på egenhånd og det er ikke særlig moro.» sier Regnbuedragen, som nå føler seg veldig trist.