Omtale fra forlaget
Hver dag vandrer nær 800 000 elever inn i norske klasserom, med et mål om å lære. Hvor godt de lærer er avhengig av det sosiale læringsmiljøet i det enkelte klasserom. I denne boken tas leseren med inn i ett klasserom. Formålet er å øke forståelsen av hvordan ulike typer ledelse og sosial påvirkning i klasserommet finner sted - og får store konsekvenser for elever og læringsmiljø. Utgangspunktet for analysen er et dramaturgisk perspektivet på livet i klasserommet . forestillingen om klasserommet som en teaterscene, der lærere og elever spiller ut sine respektive roller. Enkelte av rolleinnehaverne påvirker samspillet i langt mer dramatisk grad enn andre. Boken viser i tråd med dette hvordan henholdsvis lærere, materielle forhold (kulisser) og ledende elever, på ulike måter regisserer livet i klasserommet. Spesielt vises det hvordan uformelt lederskap dannes og utøves i elevgrupper, samt lederskapets følger for læringsmiljøet. Boken er skrevet for lærere, lærerstudenter og andre skoleinteresserte, som søker innsikt i maktaspektet ved klasseromsinteraksjon. En case-analyse som denne er spesielt egnet til å fremme dyp og konkretisert forståelse for denne type sosiale prosesser. Forfatteren ønsker gjennom analysen å inspirere lærere og lærerstudenter til å tenke grundigere og mer analytisk igjennom sin klasseromsledelse og det sosiale samspillet i egne skoleklasser.
Forlag Unipub forlag
Utgivelsesår 2007
Format Heftet
ISBN13 9788274771482
EAN 9788274771482
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket