Reflekser og kontraster

gjendiktninger fra europeisk poesi

med noen egne tekster

av (oversetter).

Kolofon 2004 Heftet

Denne antologien har som bærende prinsipp en rent tematisk inndeling: Kunsten, Tiden, Kjærligheten, Vår tid, Krig og nasjonalisme, Ensomheten osv. En og samme dikter kan være representert både i temagruppen Kunsten, i gruppen Årstidene og i gruppen Ensomheten. Hensikten har vært å gi noen glimt av den store europeiske poesitradisjonen som synes å komme stadig mer i skyggen av en vanskelig tilgjengelig modernisme. Gullichsen har også med egne tekster. Med litteraturliste.

Den foreliggende antologien har som bærende prinsipp en rent tematisk inndeling: Kunsten, Tiden, Kjærligheten, Vår tid, Krig og nasjonalisme, Ensomheten osv., slik det fremgår av innholdsfortegnelsen. Dette betyr altså at en og samme dikter, som for eksempel den engelske romantiker John Keats, er representert både i temagruppen Kunsten, med sin berømte Ode til en gresk vase, i gruppen Årstidene med Ode til en nattergal og i gruppen Ensomheten med sin Ode om tungsinnet. Den tematiske inndelingen betyr videre at så fullstendig ulike diktertemperamenter som Keats og for eksempel Nietzsche møtes i gruppen Ensomheten.

Hvorfor denne antologi? Hensikten har vært å gi noen glimt av den store europeiske poesitradisjonen som med sin mangefasetterte, ofte motsetningsfylte tankedybde og sine skjønnhetsutrykk synes å komme stadig mer i skyggen av en vanskelig tilgjengelig modernisme, særlig i en tid hvor .kunstbegrepet er blitt et tabu i toneangivende deler av litteraturmiljøet.(Ingunn Økland). Svært ofte savner en også den indignasjon som tente en Shelly, en Hugo, eller nærmere oss, en Ferreira, se diktet Generalen dro inn i byen.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2004