Rederibeskatning i praksis

av (forfatter) og Sentralskattekontoret for storbedrifter (utgiver).

Fagbokforlaget 2006 Innbundet

Boken inneholder dokumentasjon og kunnskap om rederiskatteordningens tilblivelse og utvikling, og hvordan reglene har vært fortolket og praktisert opp gjennom årene. I tillegg gjengir boken gjeldende rett gjennom rettsavgjørelser, og praksis gjennom nemndssaker og Sentralskattekontorets uttalelser. Har stikkordregister.

Sentralskattekontoret for storbedrifter har ansvaret for all ligning etter denne særskilte skatteordningen for rederiselskaper. Denne boken er skrevet av personer som har ligningen av disse selskapene som sin hovedoppgave, og den gir derfor et unikt innblikk i utvikling av regelverk og praksis sett fra "innsiden". Den første utgaven utgitt i 2000 ble et oppslagsverk for alle som hadde befatning med shipping og skatt. Det er vårt håp at også denne boken skal medvirke til en sikrere seilas gjennom et farvann som ofte kan oppfattes som urent! Seniorrådgiver Terje Woldbeck er bokens forfatter, og har skrevet de fleste kapitlene. Han har snart 40 års variert fartstid innenfor skatteetaten, og har arbeidet med shippingrelaterte skattespørsmål siden innføringen av rederiskatteordningen i 1996. Seniorrådgiver Kjetil André Olsen har skrevet kapittelet om omorganisering av rederiselskaper, og gitt mange gode råd og tips om hele manuskriptet. Han har arbeidet ved Sentralskattekontoret siden 1997, og har tidligere praksis bl.a. fra Østfold Fylkesskattekontor. Seniorskattejurist Olav Gram Andersen har skrevet kapittelet om kildeskatt og kredittfradrag. Han har arbeidet ved Sentralskattekontoret siden 1994 bl.a. med EØS-rett og skatteavtaletolkning, og har tidligere praksis fra Finans- og tolldepartementet. Spesialrevisor Arild Roer har skrevet kapittelet om armlengdeprinsippet. Han har arbeidet ved Sentralskattekontoret siden 1997 bl.a. med internprisingsspørsmål, og har tidligere praksis som skatterevisor ved Østfold Fylkesskattekontor.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2006