Omtale fra forlaget
De aller fleste barn liker å gå på skolen, men noen barn utvikler en frykt for skolen som kan bli svært intens og langvarig. Denne boka forklarer hvorfor det er slik og hvordan skoleansatte, foreldre og andre kan hjelpe elever med skolefobi. Boka gir et teoretisk grunnlag for praktiske anvisninger i det pedagogisk-psykologiske arbeidet med elever som har emosjonelle forstyrrelser på grunn av angst. Forfatteren presenterer fenomenet «skolefobi» og gjør rede for hvorfor noen barn utvikler irrasjonell angst for skolen. Boka presenterer også ulike tiltaksformer som skolen og andre profesjonsutøvere kan benytte for å hjelpe elevene, inkludert forslag om hvordan skolen kan få elever med skoleangst tilbake til skolen og forberede dem til senere sosialisering i skolemiljøet. Målgruppa for boka er studenter i profesjonsutdanningene i pedagogikk, psykologi og spesialpedagogikk. Den er i tillegg aktuell som en håndbok for lærere og PPT-rådgivere som vil videreutvikle sin kunnskap om skolefobi i sin praksis, særlig med tanke på mer alvorlig grad av skolefobi. Boka kan også være av interesse for foreldre som ønsker en bedre forståelse av hvorfor deres barn er redde for å gå på skolen.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2021
Format E-bok
ISBN13 9788215043869
EAN 9788215043869
Språk Bokmål
Sider 187
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket