Rasisme

en innføring

Fagbokforlaget 2022 Heftet

Fra subtil nedvurdering i hverdagen, forbigåelse i arbeidslivet og hatefulle ytringer til brutal vold; rasisme finnes i mange forskjellige former og så godt som overalt i samfunnet. Hvorfor har rasismen overlevd til tross for at ideen om at det er mulig å inndele menneskene i ulike biologiske «raser» er skrotet av vitenskapen? Hva er opphavet til rasistiske ideologier, holdninger og adferd, og hva er konsekvensene for individ og samfunn?
Rasisme - en innføring tilbyr en oversiktlig innføring til fenomenet og forskningsfeltet, men også en engasjert diskusjon om antirasisme. Skal vi studere rasisme, krever det at vi forstår innholdet i begreper som rase, etnisitet, fordommer, stereotypier, nasjonalisme, rasialisering og diskriminering. Boken gir leseren en innføring i sentrale teorier og definisjoner, og mange eksempler på forskning om rasisme fra ulike samfunnsarenaer. Rasisme angår nesten alle aspekter av livet: økonomi, kultur, religion, psykisk og fysisk helse, utdanning, arbeidsliv, politikk - og den enkeltes grunnleggende menneskesyn. Derfor er dette en bok som vil være nyttig og tankevekkende for veldig mange.
Mette Andersson er professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo. Som forsker og formidler har hun særlig vært opptatt av spørsmål knyttet til rasisme, etnisitet, migrasjon, sosiale bevegelser, identitet, ungdom, idrett og globalisering.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2022