Rasisme, eksklusjon, mangfold

refleksjoner og intervensjoner

Ama forlag 2023 Heftet

- Jeg anbefaler alle kunnskapssøkende antirasister å skaffe seg Lene Auestads bok. Her er det gull å finne. Hun er lærd, retorisk slagkraftig og brennende aktuell!
Karl Eldar Evang, psykoanalytiker og skribent.

- Denne boken behandler rasismeproblemet med utgangspunkt i rasisme i Norge og viktige filosofiske diskusjoner av relevante temaer som hva en ytring er, makt, og forholdet mellom ytringsfrihet og rasistiske ytringer. Tekstene boken består av, er rike på stoff, innsiktsfulle og overbevisende argumentert på en utfordrende og fruktbar måte.
Solveig Bøe, professor i filosofi, NTNU.

- Jeg har i mange år jobbet med holdningsendringer som mangfoldsrådgiver og vil på det varmeste anbefale boken til Lene Auestad. Hun setter i gang tankeprosesser og stiller de riktige spørsmålene om rasisme, eksklusjon og mangfold. Hennes dype refleksjoner med akademisk og faglig tyngde i hennes samlingsverk, gir som hun selv skriver - en bredere politisk forstand. Som en antirasist liker jeg at hun trigger tankene om ens forståelseshorisont. Denne boken er midt i blinken for alle som vil ta et dypdykk og som interesserer seg for feltet rasisme.
Attia Mirza Mehmood, mangfoldsrådgiver.

Lene Auestad er en internasjonalt anerkjent forfatter og forsker innen filosofi og psykososiale studier. Hun har skrevet en rekke bøker og artikler om rasisme og diskriminering, og hennes arbeid er kjent for å være grundig og analytisk. Gjennom å lese hennes verk kan man få en dypere forståelse av rasismens strukturer og mekanismer i samfunnet. Auestads perspektiver og analyser er ofte originale og utfordrende. Hun utforsker rasisme fra ulike vinkler og trekker inn både psykologiske og filosofiske teorier for å belyse problemstillingen. Dette bidrar til en mer nyansert og kompleks forståelse av rasisme og tilgrensende fenomener.

Refleksjoner og intervensjoner - rasisme, eksklusjon, mangfold består av en rekke tekster forfatteren har skrevet på norsk. Auestad er opptatt av hvorda

Forlag Ama forlag

Utgivelsesår 2023