Randi Nygaard Lium

veven - en livslang forelskelse

av (forfatter), Annette Holdensen (forfatter), Gunn Hvamstad (forfatter) og Randi Nygaard Lium (oversetter).

Tapir akademisk forlag 2012 Innbundet

Boken gjenspeiler tekstilkunstneren Randi Nygaard Liums kunstneriske og tematiske utvikling fra de tidligste arbeidene og frem til i dag. Den har parallell tekst på norsk og engelsk.

Naturen, lyset og landskapet har ligget som en grunnleggende inspirasjonskilde for Randi Nygaard Liums vevkunst. Hun har sine røtter i Nord-Østerdalen, og i sine tidlige arbeider fanger hun.nordøsterdalsvinteren og snøen med sine mange fargenyanser og skiftende lys. Gjennom sin utdannelse ved Det Jyske Kunstakademi ble hun også en del av det danske vevmiljøet. Her var hennes lærere blant Danmarks toneangivende vevere. Hun har siden holdt nær kontakt med det danske miljøet. Langsomt har Lium beveget seg mot en utforskning av kjønn og identitet . i små som i store format, og med ulike materialer.
Som en av de første veverne i Norge kombinerer hun tekstilfibre med papirgarn og eksperimenterer med papirstrimler i veven. Denne boka gjenspeiler hennes kunstneriske og tematiske utvikling fra de tidligste vevarbeidene og fram til i dag.

Forlag Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251928991