Rampelys

Communicatio forl. 2012 Heftet

Debutromanen Rampelys er historien om Finn Olav Ødegård, en niogtredve år gammel selvopptatt byråkrat i Trondheim kommune med ansvar for den kommunale sykefraværsstatistikken. Finn føler at livet hans har sporet av, at han sitter på et venteværelse, leser VG, ser på TV, spiser Fjordland-middager og drømmer om at en vakker kvinne i kort skjørt skal stanse og si .neste, vær så god.. Finn har inntrykk av at de fleste han hører og leser om er vitale og vellykkete, og innser at han må forsøke å fylle livet sitt med nytt innhold og ny mening. Han vil bli en handlekraftig aktør, tar mål av seg til i første omgang å bli formann i Elvebredden borettslag og deretter gjøre borettslaget kjent som det første grønne og mest miljøbevisste i landet. Slik vil han selv kunne tre frem i rampelyset, bli en offentlig person, høste anerkjennelse og i beste fall berømmelse. Han vil bli til noen. Men så dukker Anne Berit opp, en femme fatale med skumle hensikter som fører Finn til kanten av stupet. Espen Lund skriver lett og humoristisk, fører en elegant penn, men under historien ligger et fundament av dypt alvor. Rampelys er en roman som vil fremkalle både befriende latter og den nødvendige ettertanke.

Forlag Communicatio forl.

Omtalt sted Trondheim