Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Denne boken handler om skriveutvikling i skole og samfunn, og om rammene for skriving. Den tar blant annet for seg temaene vurdering, sjanger og teknologiutvikling som rammer for skriving. Med litteraturlister.
Omtale fra forlaget
Denne boka handler om skriveutvikling i skole og samfunn. Derfor handler den også om rammene for skriving, alt det som påvirker så vel skrivelærer som skriver, og så vel skriveprosessen som det endelige resultatet. I løpet av noen tiår har vi blitt mer oppmerksomme på hvilken rolle rammene spiller i skriveopplæring og skriveutvikling, og på betydningen av å gjøre dem tydelige. Hva slags skriving er dette? Hvilke funksjoner har den? En slik første klargjøring av rammene for skrivingen fører til nye spørsmål, som også de har med rammebetingelser å gjøre: Hva trenger barn, unge og voksne hjelp med i ulike faser av sin skriveutvikling? Og hva slags hjelp trenger de? Hva skal det legges vekt på i ulike former for skriving for ulike formål?
Dermed føres vi inn i to brennaktuelle skrivepedagogiske tema, som begge blir belyst i denne boka: vurdering og sjanger. Begge har med rammer for skriving å gjøre, og begge blir belyst i denne boka. Også teknologiutvikling og skolereformer skaper rammer, og flere av bidragene handler om de rammene den digitale teknologien og Kunnskapsløftets krav om skriving i alle fag gir for skrivearbeidet i og utenfor skolesammenhenger.
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788251925679
EAN 9788251925679
Serie Skriveopplæring og skriveforsking
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 263
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket