Rammen rundt våre liv

forskning om bolig og levekår

forskningsprogrammet bolig og levekår

av (redaktør) og Norges forskningsråd (utgiver).

Tapir akademisk forlag 2003 Heftet

Programmet Bolig og levekår har gått siden 1997. Det har vært rettet mot å skape bedre betingelser for langsiktig boligforskning og styrke den forskningsbaserte kunnskapen om boligspørsmål samt å bidra til utviklingen av norske boligforskningsmiljøer. Forskningstemaer har vært: Boligmarkedet med problemstillinger om boligmarkedets funksjonsmåte og særtrekk, tilbud og etterspørsel, mobilitet, flytting og boligkarrierer, Boligpolitikk med behov, iverksetting og effektene av boligpolitikk, Bolig, boforhold og omgivelsene inklusive nærmiljøet som velferdsarena, kvalitative sider ved boligområder og den gode bolig. Har publikasjonsliste.

Programmet Bolig og levekår som har gått siden 1997 var den første samlede satsingen i samfunnsvitenskapelig boligforskning i Norge. Programmet har vært rettet mot å skape bedre betingelser for langsiktig boligforskning og styrke den forskningsbaserte kunnskapen om boligspørsmål samt å bidra til utviklingen av norske boligforskningsmiljøer. Programmet har arbeidet for dette bl.a. gjennom å prioritere forskerutdanning i form av doktorgradsstudier. Prioriterte forskningstemaer har vært: Boligmarkedet med problemstillinger om boligmarkedets funksjonsmåte og særtrekk, tilbud og etterspørsel, samt mobilitet, flytting og boligkarrierer Boligpolitikk med behov, iverksetting og effektene av boligpolitikk Bolig, boforhold og omgivelsene inklusive nærmiljøet som velferdsarena, kvalitative sider ved boligområder og den gode bolig. Programmets internettside: http://www.program.forskningsradet.no/bolig

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2003