Ragnar Frisch

en sosial-individualist

Næringsøkonomisk institutt 2008 Heftet

Forskningsrapporten belyser blant annet Nobelprisvinneren i økonomi i 1969, Ragnar Frisch' (1895-1973) plass på det økonomisk-politiske kartet og hans forslag til et økonomisk-politisk system for Norge og internasjonalt. Betraktningene er hentet fra artikler publisert i Sosialøkonomen (Økonomisk forum), avisinnlegg og andre kilder. Har litteraturliste og sammendrag på engelsk.

Ny idéhistorisk forskningsrapport om Nobelprisvinner i økonomi, Ragnar Frisch', økonomisk-politiske ståsted og forslag til økonomisk-politisk system for Norge og internasjonalt. Dette er stort sett et glemt kapittel i Frisch' produksjon, som nå er kommet frem i lyset igjen. Rapporten inneholder flere original-arbeider fra Frisch gjengitt i sin helhet, som bare har vært tilgjengelig via biblioteker. Rapporten gir en kort innføring i 16 økonomisk-politiske systemer, og plasserer Frisch på det politiske kartet. Rapporten skulle spesielt være interessant for historie og samfunnsfaglige studieretninger, men har også en allmenn appell Spørsmål vedrørende rapporten kan rettes til forfatteren cand.oecon. Jens Hermundstad Østmoe e-mail indeco@online.no. Østmoe har bl.a. doktorgradskompetanse i samfunnsøkonomi etter en komité-bedømmelse ved opprykk til forsker 2 stilling ved Fondet for Markeds og Distribusjonsforskning, FMD, i 1982. I komitéen satt forskningsleder ved FMD, Geir Gripsrud, dosent Hans Heli ved Sosialøkonomisk Institutt, nå Økonomisk Institutt, ved UiO, - og professor Tor Rødseth, UiB. Østmoe har bl.a. vært førsteamanuensis ved ADH, nå Universitetet i Agder, og ved Høgskolen i Oslo HiO. Han har vært forskningssjef ved NØI-INDECO, et senter og nettverk av selvstendige forskere/konsulenter innen næringsøkonomi bredt definert, siden oppstarten i 1986. Østmoe har en stor produksjon av bøker/forskningsrapporter og vitenskapelige artikler publisert i Norge og internasjonalt. Østmoes hovedfelter når det gjelder forskning er også internasjonalt kjent, se European Economic Association - Directory of Economists, European Economic Review - Journal of the European Economic Association. Volum 34 No 1, January 1990 p. 81, 153, 165, 180, 193, 208, North Holland, Amsterdam - The Netherlands.

Forlag Næringsøkonomisk institutt

Utgivelsesår 2008

Serie Næringsøkonomisk institutt. Forskningsrapport (16)

Omtalt person Ragnar Frisch