Radka

et portrett av Radka Toneff

set it free

av (forfatter), Radka Toneff (musiker), Arild Andersen (musiker), Alex Riel (musiker), Jon Christensen (musiker), Svein Christiansen (musiker), Pål Thowsen (musiker), Jon Eberson (musiker), Lars Jansson (musiker), Jon Balke (musiker) og Steve Dobrogosz (musiker).

Karen Frivik 2008 CD

Dette er en musikkdokumentar om jazzsangerinnen Radka Toneff som endte sitt liv i 1982, bare tretti år gammel. Det er en montasje av musikk, intervjuer og barndomsopptak. Vi hører Sis Toneff (mor), Jana Toneff (søster), Toni Toneff (far fra gamle opptak), Nina Kjølaas, Arild Andersen og Alex Riel.

Nå foreligger den endelig på CD - en av NRKs mest etterspurte dokumentarer -portrettet av Radka Toneff som endte sitt liv i 1982, bare 30 år gammel. Produksjonen er en montasje av musikk og fortellerelementer. Her fortelles historien om Radka Toneffs liv sett med familien og nære venners øyne. Og her er unike opptak av Radka fra barndommen der hun synger, forteller historier og mottar pianoundervisning av sin mor. Portrettet har leng vært en viktig kilde til å forstå denne sangerinnen som gikk bort så alt for tidlig. Og mange har etterlyst en CD. Nå foreligger utgivelsen med topp lydkvalitet, presentert med fotos av Radka som barn og voksen. Karen Frivik som har laget dokumentaren er journalist i NRK. Portrettet av Radka Toneff mottok sølv i Prix Italia i 2000.

Forlag Karen Frivik

Utgivelsesår 2008