Radiopiratene

Transit 2007 Innbundet

Karl Jonathan flytter sammen med faren tilbake til farens barndomshjem i Skjelleruten. De finner raskt ut at bygda er blitt til et skrekkbilde av et trygghetssamfunn, styrt av radioprateren Johannes Jansen. Daglige formaninger ljomer over bygda via radiostasjonen, og den som bryter sikkerhetsreglene, blir straffet. Karl Johan setter i gang et opprør sammen med venninna Sisseline. Boka bygger på filmen med samme tittel.

"Forsiktig trakk de seg bort fra de andre, og utenfor synsvidde løp de av gårde, gjennom skogen, mot den gamle fabrikken. De passerte Konrads leirplass, godt i skjul, lurte seg inn i radiopipa og hastet opp trappa. Det var en krevende operasjon med tykke svømmevester på, men endelig sto de foran radiosenderen." Karl Jonathan og faren flytter ut av byen og tilbake til farens nedslitte barndomshjem i bygda "Skjelleruten". De finner raskt ut at Skjelleruten er blitt til et skrekkbilde av et trygghetssamfunn, strengt regissert av den lokale lederen og radioprateren Johannes Jansen. Barna må gå med hjelm hele dagen, alle hushjørner er polstret med skumgummi og alle trær er sikret mot klatring. Daglige formaninger ljomer over bygda via radiostasjonen, og den som bryter de mange sikkerhetsreglene, blir straffet. Sammen med venninnen Sisseline setter Karl Jonatan i gang et opprør mot trygghetstyrannen. Radiopiratene er skrevet av forfatteren bak filmen Radiopiratene (2007).

Forlag Transit

Utgivelsesår 2007