Radikale innovasjoner i etablerte foretak

av (forfatter), Martin Gjelsvik (forfatter), Øystein Hatteland (forfatter), Geir Nybø (forfatter) og Ragnar Tveterås (forfatter).

Fagbokforlaget 2004 Innbundet

Forfatterne tar opp temaet rundt nyveltninger på arbeidsplassen. Boken er basert på beskrivelser av organisasjonsendringer i fire store norske foretak. Forfatterne analyserer helheten i prosessene fra grunnideer til de settes ut i live, kommersialiseres og genererer inntekt for bedriftene. Med beskrivelser av prosessenes eksistens og sentrale funksjoner og roller. Boken er skrevet for bedriftsledere og studenter som ønsker mer viten rundt temaet. Med referanser og register.

Boken beskriver og analyserer radikale innovasjoner og interne innovasjonsprosesser i bestående foretak. Den viser hvordan innovasjon er en betingelse for vekst og grunnlag for konkurransefortrinn. Boken viser et teoretisk rammeverk for å forstå hvordan entreprenørskap og innovasjonsprosesser foregår i etablerte foretak. Med bakgrunn i et forskningsprosjekt utført av Rogalandsforskning og Høgskolen i Stavanger presenterer boken innovasjonsprosessene i fire veletablerte foretak i Rogalandsområdet. To av foretakene er store internasjonale aktører innenfor henholdsvis landbruksmaskiner og havbruk, de to andre betydelige regionale aktører innen bank/finans og energi. Med dette som rammer konsentrerer forfatterne seg om å analysere og beskrive helheten i innovasjonsprosessen fra ideer oppstår til de eventuelt kommersialiseres og genererer inntekt for bedriftene. Boken fokuserer dermed på innovasjonenes livsløp og identifiserer sentrale funksjoner og roller. Bidragsytere i boken er Martin Gjelsvik, Geir Nybø, Ragnar Tveterås, Øystein Hatteland, Ole Andreas Engen og Henrik Kvadsheim.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2004