Rådyret

det lille storviltet

biologi - forvaltning - jakt

av (forfatter), Atle Mysterud (forfatter) og Erik Lund (forfatter).

Naturforl. 2004 Innbundet

Boken tar for seg rådyret i norske forhold, med vitenskapelig og praktisk informasjon til alle rådyrjegere. Har litteraturliste.

Tett på rådyret!

Rådyr og rådyrjakt har aldri vært omfattet med større interesse enn i dag. Boka Rådyret . det lille storviltet gir leseren muligheten til å lykkes bedre som rådyrjeger.
Biologi, historikk, leveområder, beitevalg, lyder . alt er med i dette omfattende verket, som gir nyttig bakgrunnskunnskap for jegeren. Boka gir gode råd om terreng og priser og hvilke forarbeid som er nødvendig for å lykkes. Deretter gjennomgåes alle aktuelle jaktformer, og sjelden har vi lest så konkrete og matnyttige råd. Rådyret kan felles både med rifle og hagle, og boka veileder leseren elegant gjennom valg av våpen, ammunisjon og siktemidler. For den nybakte rådyrjeger vil kapittelet om vomming, flåing og grovpartering være meget nyttig. Boka gjør rede for den nyeste viten om rådyrets forhold til rovdyr, og en del utbredte myter avlives.

Forfattertrioen Reidar Andersen, Atle Mysterud og Erik Lund har solid bakgrunn fra jakt, forvaltning og forskning. Det er et omfattende forskningsarbeid, hovedsakelig basert på norske forhold, som ligger bak denne banebrytende boka om rådyret, og med sin spesielle kombinasjon av vitenskapelig og praktisk informasjon vil den garantert bli til glede for alle rådyrjegere.

Forlag Naturforl.

Utgivelsesår 2004