Diktsamlingen varierer både tematisk og formmessig. Forfatteren, som er debutant, skildrer forskjellige temaer som elskov, rus, vakker natur og mer eller mindre muntre hverdagslige tildragelser.

Roger Alex Hansen (1939) har tidligere publisert dikt i Diktkammeret og på Nettpoeten. Nå er diktene hans også kommet ut i trykt utgave, i diktsamlinga puls som kom på Arktisk Forlag i Tromsø i september 2007. Diktsamlinga puls er satt sammen av 66 dikt, som handler om alt fra klimaendringer og hymne til Lyngen, via Paris-netter og Råkk æn råll på Coney Island, til minner om en Radionette og hyllest av pupper og hofter. Heller enn å søke etter en tematisk eller formmessig sammenheng mellom svært ulike dikt, har dikteren latt tekstene sine stå fram som sjølstendige dikt i all sin forskjellighet. Hos Hansen finner vi i en del dikt en tørr humor, men også en grotesk vri når det mørke (som også fins i menneskene) skal beskrives. Spennet i tematikk, stil og tone kan illustreres gjennom et par sitater: "Det reiser seg et alpeland/fra hav og stille fjor/med høge hvite tinder/et eventyr i nord" heter det i diktet "Hymne til Lyngen", men i diktet "Brostein"er perspektivet på et langt annet nivå: "Jeg er en liten brostein/med tyggis og rundslitte kanter/tråkk og hjulgummi/Om du fjerner meg/fjerner du meg". Diktene til Hansen er personlig og direkte, han bryr seg lite om språklig forskjønnelse, intertekstuelle referanser eller opphøyde litterære motiver. Stilen er sorgmunter og insisterende og skildrende. 'Stemmen' i diktene lever ved den nordnorske kysten, i periferien av et kunstnermiljø. I boka fins poetisk og prosapoetisk formidlingsglede som i all sin frodighet, djervhet og en direkte stil, gjør mange av diktene forbausende folkelig. Hansen skal først og fremst oppleves, oppfattes med følelser og fantasi, ikke først og fremst begripes i hjel gjennom et innfløkt akademisk begrepsapparat.

Forlag Arktisk forlag

Utgivelsesår 2007