Pukkelen

komedie i tre akter med et forspill

Gabriel Scott selskabet 2018 Heftet

Scotts to første scenestykker, «Himmeluret» (1905) og «Babels taarn» (1910) gjorde begge stor lykke da de ble fremført på henholdsvis Centralteateret og Nasjonalteateret. «Pukkelen» ble også påbegynt før første verdenskrig, men ikke fullført før i 1949. Komedien i «tre akter med et forspill» fikk sin urpremiere med Kristiansand Dramatiske Selskab så sent som i 2006. Det skuffet Scott at stykket aldri ble antatt ved Nasjonalteateret eller noen av de andre store teatrene. Scott forsto etter hvert at det av noen kunne oppleves som gammeldags. Ikke desto mindre introduserer Scott her en ung mann som er flink til å hjelpe sin tilkommende på kjøkkenet, noe som ikke var spesielt gammeldags i 1949.
Det skorter ikke på morsomme replikker i denne komedien heller, hvor rollelisten inneholder godt karikerte typer av kjent scottsk format. Komedien handler om en småby som har fått en stor testamentarisk gave fra en lite sympatisk mann i byen. Det hefter imidlertid en betingelse ved gaven; at byen må reise en statue av en «fortjent borger». Kandidaten man kan enes om hadde, mens han levde, en pukkel. Debattens bølger går høyt, om kunst, livssyn og politikk. Striden står om man kan tillate at en billehugger foreviger denne personen med pukkelen, eller om den «i kunstens navn må utelates». Striden som oppstår når faretruende høyder.
Stykket ble satt opp på nytt av Kristiansand Dramatiske Selskab i 2018.

Forlag Gabriel Scott selskabet

Utgivelsesår 2018