Omtale fra forlaget
Psykologi i organisasjon og ledelse gir en bred og grundig innføring i moderne organisasjons- og ledelsespsykologi. I tillegg til pensumfunksjonen er det også lagt vekt på å gi leseren økt innsikt i egen og andre menneskers psykologi. Boken er inndelt i fem deler: - grunnperspektiver og observasjonsmetoder (psykologi på organisasjonsarenaen) - dynamiske prosesser (motivasjon, emosjoner, personlighet) - kognitive prosesser (persepsjon, beslutninger og kreativitet, læring og problemløsning) - sosiale prosesser (holdninger og jobbtilfredshet, gruppepsykologi, verdier, organisasjonskultur og lederetikk) - koordinerings- og styringsprosesser (kommunikasjon, ledelse og samspill, fra mellomledelse til toppledelse) Boken er utstyrt med margord, hvor fag- og fremmord er løpende definert, samt en alfabetisk ordnet ordliste i appendiks. Teoretiske kunnskaper er nært koplet til og illustrert gjennom viktige praktiske problemstillinger, som motivering av medarbeidere, psykologiske jobbkrav og arbeidsmiljø, betydningen av emosjoner i arbeidslivet, jobb- og lederstress, konflikter og konflikthåndtering, personalutvelgelse, metoder til å fremme problemløsnings- og beslutningskvalitet, jobbtilfredshet, teamarbeid, personal- og lederopplæring, strategiske lederbeslutninger, lederetikk, kvinner og ledelse, o.l. Boken er skrevet for studenter innenfor økonomisk-administrative fag og andre interesserte som ønsker en innføring i organisasjonspsykologi, og som vil øke sin innsikt i seg selv og andre menneskers atferd. Den gir innsikt i grunnleggende prinsipper i faget og setter en i stand til å forstå og håndtere praktiske problemer i arbeidslivet på en selvstendig måte. Nytt i denne utgaven: større og bedre format, helt nytegnede figurer, margord med definisjoner, læringsmål foran hvert kapittel, kort innledning til hver del, og stor alfabetisk ordliste med definerte fag- og fremmedord . Av mange nye viktige tema som tas opp, kan vi nevne insentiver, prestasjonsbasert lønn, emosjonell intelligens, verdibasert ledelse, elektronisk kommunikasjon, visjoner og transformasjonsledelse. Geir Kaufmann er dr.philos. og professor i psykologi ved Institutt for Strategi og ledelse, Norges Handelshøyskole. Han har tidligere vært professor i ledelse ved Handelshøyskolen BI og professor i kognitiv psykologi ved Universitetet i Bergen. Han er også adjungert professor ved State University of New York, USA. Astrid Kaufmann er dr.philos. og førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole og Universitetet i Bergen. Hun er også spesialist i klinisk psykologi, NPF. Hun har stor praktisk erfaring fra arbeidspsykologisk virksomhet og lang erfaring som underviser i organisasjonspsykologi og ledelse.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2003
Format Heftet
ISBN13 9788276748635
EAN 9788276748635
Språk Bokmål
Sider 407
Utgave 3
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket