Psykologi for sykepleiere

av (forfatter) og Hilde Strømsnes (oversetter).

Fagbokforlaget 2016 Heftet

Psykologi for sykepleiere introduserer psykologiske teorier og begreper som er viktige for å forstå mennesket som pasient, pårørende og sykepleier. Boken tar for seg kunnskap som er relevant for sykepleierens yrkesutførelse, og er dermed noe mer og noe annet enn en lightversjon av en grunnbok i psykologi.
Forfatteren begynner med å presentere de viktigste psykologiske retningene og omsorgspsykologien som et delområde innenfor omsorgsforskningen og et støttefag i sykepleien. Utover i boken tar hun opp forskjellige temaer med utgangspunkt i konsensusbegrepene som er utviklet innenfor helse- og omsorgsvitenskapen (menneske, miljø, helse, pleie og omsorg). Dermed kommer fragmenter fra én og samme psykologiske teori igjen flere steder i boken, der de er aktuelle i sammenheng med tematikken. Hele veien viser forfatteren til sykepleieforskere som har latt seg inspirere av psykologien, og forklarer hvordan psykologien og sykepleieteoriene henger sammen. Noen av temaene hun behandler, er helheten kropp og sjel, følelser, hukommelsen og det meningsskapende i tilværelsen. Videre skriver hun om mellommenneskelige prosesser som relasjoner, kommunikasjon og medfølelse. Sykepleierens helsefremmende arbeid og psykologiske aspekter på god og dårlig helse beskrives også, og leseren får råd om veiledning, informasjonsarbeid, problem- og konfliktløsning.
Sykepleierens grunnlagsverdier er bokens røde tråd. Hovedformålet med boken er å gi leseren bedre innsikt i hvordan mennesker fungerer på et psykologisk plan, og vise hvordan denne innsikten kan være med og danne grunnlag for de vurderingene en sykepleier må gjøre daglig i sitt virke.Målgruppen er først og fremst bachelorstudenter i sykepleie, men boken vil også være nyttig for andre helsefagstudenter og yrkesaktive sykepleiere.
Lena Wiklund Gustiner offentlig godkjent sykepleier med videreutdanning i psykisk helsearbeid. Hun er også godkjent psykoterapeut. I dag arbeider hun som professor II ved Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet (Campus Narvik) og ved Mälardalens högskola i Sverige.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2016