Psykiske lidelser

av (redaktør) og Leif Edward Ottesen Kennair (redaktør).

Gyldendal akademisk 2019 E-bok

De fleste vet at psykiske lidelser diagnostiseres ved hjelp av diagnosemanualer, men de færreste er klar over hvor komplekst det kan være å forstå hva en psykisk lidelse faktisk er. Hvordan kan vi forstå hva som er normalt og hva som er abnormalt, og hvor går grensen mellom det vanlige og det uvanlige? Statistisk avvikende fenomener er ikke automatisk et tegn på patologi. Avvik fra sosiale normer kan betraktes som unormalt, men er ikke et tegn på psykisk sykdom. Subjektivt ubehag alene medfører heller ikke uten videre at det foreligger tegn på psykopatologi. Det er likevel en bred enighet i feltet om at biologiske, psykologiske og sosiale faktorer er knyttet til risiko for psykiske problemer. Dette benevnes gjerne som den biopsykososiale modellen, og danner en felles forståelsesmodell for denne boken både når det gjelder hva som forårsaker psykiske lidelser og hvordan de best kan behandles. I denne boken gis en oppdatert og integrert innføring i forskjellige måter å forstå årsaker til psykopatologi. Ulike grupper av psykiske lidelser beskrives, med en gjennomgang av de spesifikke lidelsenes kjennetegn og symptomer. Videre blir ulike typer av behandling og deres effekt presentert. Boken er relevant for studenter, forskere og helsearbeidere, men kan også være til hjelp for den som strever med psykiske plager. Den gir en forståelse for hva symptomene innebærer og hvordan man best kan få hjelp for disse problemene. "Språket flyter godt og gjør boken lett å lese. Det er noen få, men relevante tabeller og figurer. God bruk av pasienthistorier gjør i tillegg lesingen spennende og gir teorien mening." Tidsskrift for Den norske legeforening

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2019