Psykisk helsearbeid i nye sko

av (redaktør), Lisbet Borge (redaktør) og Rita Anne Berntsen (illustratør).

Fagbokforlaget 2006 Heftet

Boken beskriver sentrale perspektiver i det nye, lokalbaserte psykiske helsearbeidet for voksne. Her diskuteres kvalitet, helhet og sammenheng i hjelpeapparatet, samt hva som er god hjelp. Boken handler om hjelpere som er mestrings- og ressursorienterte, og som fokuserer på brukernes hverdagsliv. Den tar for seg brukere som ønsker å bli sett som hele mennesker, i relasjoner og sammenhenger hvor noen tror på dem. I tillegg dreier boken seg om tjenester som er tilgjengelige og fleksible, samt om kunnskapsbaserte hjelpetiltak. Har stikkordregister.

Dette er en fagbok med bidrag fra både fagfolk og brukere som diskuterer kvalitet, helhet og sammenheng i hjelpeapparatet, og hva som er god hjelp. Boken handler om: hjelpere som er mestrings- og ressursorienterte, og som fokuserer på brukernes hverdagsliv brukere som ønsker å bli sett som hele mennesker, i relasjoner og sammenhenger hvor noen tror på dem tjenester som er tilgjengelige og fleksible kunnskapsbaserte hjelpetiltak Boken bygger videre på Tusenkunstnerne fra 2000, og beskriver sentrale perspektiver i det nye, lokalbaserte psykiske helsearbeidet for voksne. Vi ser ut til å nå de kvantitative målene i Opptrappingsplanen, men sliter med å nå de kvalitative. Rusreformen legger også føringer for helse- og sosialtjenestene. Boken er rettet mot studenter ved høgskoler og universiteter, og fagfolk som arbeider med mennesker med psykiske problemer. Den er særlig relevant innenfor helse- og sosialfag og aktuell for videre- og etterutdanninger på disse fagområdene. Arve Almvik er psykiatrisk sykepleier og arbeider som førstelektor og nettverkskoordinator ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Lisbet Borge er spesialrådgiver ved Modum Bad og førstelektor ved Høgskolen i Hedmark.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2006