Prosjektorganisering

teorigrunnlag og implikasjoner

Fagbokforlaget 2002 Heftet

Boken gjør det tydelig hva organisasjonsformen står for, hva den kan egne seg for og hva som kan være konsekvenser av å velge en slik måte å arbeide på. Underliggende forestillinger trekkes fram, slik at det blir klart hva som kan være forutsetninger for å velge og ta i bruk prosjektorganisering. Forfatteren analyser og diskuterer også ulike sider ved denne måten å arbeide på. Med litteraturliste og register.

Prosjektorganisering er et mangfoldig begrep, og i bokens innledende kapittel presenterer forfatteren en rekke varianter av organisasjonsformen og gjør rede for bakgrunnen for at den er blitt stadig mer aktuell. Videre i boken er det prosjekter av moderat størrelse som står i sentrum, og prosjektorganisering betraktes som en alternativ arbeids- og organisasjonsform både i private og offentlige virksomheter. Hensikten med boken er å gjøre det tydelig hva organisasjonsformen står for, hva den kan egne seg for, og hva som kan være konsekvenser av å velge en slik måte å arbeide på. Underliggende forestillinger trekkes fram, slik at det blir klart hva som kan være forutsetninger for å velge og ta i bruk prosjektorganisering. Avslutningsvis analyserer og diskuterer forfatteren ulike sider ved denne måten å arbeide på. Børre Nylehn (f. 1940) er professor ved Institutt for samfunnsvitenskap ved Høgskolen i Agder og professor II ved Høgskolen i Lillehammer. Han har gitt ut flere lærebøker i organisasjonsteori, blant annet den første boken i Norge som fikk bred utbredelse på fagområdet: Organisasjonsteori, som han ga ut i samarbeid med Han Marius Blegen i 1969. .

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2002