Programmering i Java

av (forfatter), Vegard B. Havdal (forfatter) og TISIP (utgiver).

Gyldendal akademisk 2004 Heftet

Boka er ei lærebok for høyere utdanning i teknologiske fag, med Java og objektorientering som basis. Boka dekker både grunnleggende og videregående opplæring. UML brukes som modelleringsspråk i boka. Har repetisjonsoppgaver, programmeringsoppgaver og register.

Programmering i Javadekker et grunnleggende opplæringsbehov. Videregående emner som Swing, Collections, RMI, JDBC, JUnit og JSP blir også behandlet. Denne nye utgaven er omarbeidet slik at de nye språkelementene i J2SE 1.5/J2SE 5 er tatt i bruk gjennomgående. Dette gjelder blant annet generiske typer, enums og utvidet for-løkke. API-referanser er samlet til slutt i aktuelle kapitler. Boka definerer over 500 begreper i oversiktlige lister, og den tilbyr mer enn 500 oppgaver av ulike typer, mange med løsning på bokas ressursside på Internett. Ressurssiden inneholder også et sett med foiler til hvert kapittel, samt lenker og diskusjonsforum, mm. Svært få bøker integrerer modellering og praktisk programmering i så stor grad som denne boka. Studenter har ofte problemer med å se sammenhengen mellom UML-modellen og koden. Boka legger derfor vekt på å forklare denne overgangen med så enkle ord som mulig. Få grunnbøker legger vekt på å lære studentene å programmere "lagvis". Denne boka fokuserer på å lage klasser som kan brukes i mange sammenhenger. Brukergrensesnittet kan være tekstbasert, vanlig grafisk, eller web-basert. I bunnen kan vi gjerne ha en database. Denne tredelingen vises med konkrete kode-eksempler.Et samarbeidsprosjekt mellom Gyldendal Akademisk og Stiftelsen Tisip.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2004