Profesjonelle dialoger

coaching og relasjonstenking i skolen

av (forfatter) og Jan Georg Kristiansen (forfatter).

Universitetsforlaget 2008 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Vi følger Ullern videregående skole i Oslo fra kanten av stupet til suksess. Suksessoppskriften har en viktig ingrediens i et bevisst arbeid med å utvikle en kultur preget av profesjonelle dialoger i alle ledd av organisasjonen. I dag kjennetegnes godt lederskap, læringsarbeid og elevutvikling av at dagens ledere, lærere og rådgivere må være dyktige i mellommenneskelig kontakt, kunne snakke med - og ikke bare til - den enkelte elev, foreldre og medarbeidere.Ledelsesidealet i samfunnet har beveget seg i retning «relasjon/kommunikasjon». Coaching som prinsipp og ideal har de siste årene hatt en enorm innflytelse over alle dialogformer, også i skolen. To tankesett står her sentralt: For det første at svarene ligger i oss; det vil si at ekspertkunnskapen om hva som virker, finnes i hvert enkelt menneske, bevisst eller ubevisst. For det andre, at heller enn å fokusere på problem, er det mer fruktbart å fokusere på formål og løsning. Relasjonstenkingen tar utgangspunkt i at både elever, foreldre, lærere og ledere i skolen har grunnleggende behov for å inngå i likeverdige dialoger med hverandre. Den likeverdige dialogen innebærer at den som er ansvarlig for kvaliteten på dialogen, er personlig til stede i samtalen og tydelig representerer seg selv, sine mål, verdier og sin oppgave i skolen. Samtidig må den ansvarlige ha vilje og evne til å se, anerkjenne og respektere den eller de han snakker med.Boken viser gjennom teori og praktiske eksempler hvordan Ullern videregående skole systematisk har arbeidet med coaching og relasjonstenking."Det er kanskje bokens beskrivelse av hvordan teori anvendes i ledelsen av en skole i krise, som gir boken dens hovedverdi.... Forfatterne avmystifiserer og "demokratiserer" coaching. Ved siden av å vektlegge den eksterne ekspertens coaching av en skoleleder, vektlegger de også skolelederens coaching av sine lærere og lærernes coaching av sin elever. Denne kjedereaksjonen makter forfatterne å tydeliggjøre og beskrive på en slik måte at det forhåpentlig kan inspirere både skoleledere og lærere."Kjell Skogen, professor ved Universitetet i Oslo, i Bedre skole 3/08

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2008

Format Heftet

ISBN13 9788215011509

EAN 9788215011509

Språk Bokmål

Sider 183

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket