Profesjonalisering av kor

evaluering av en forsøksordning

Kulturrådet 2010 Heftet

Dette heftet tar for seg forsøksordningen for profesjonalisering av kor som ble gjennomført i 2009. Forfatteren fremhever de kulturpolitiske sidene ved korsaken som særlig interessante, og drøfter hvordan profesjonaliseringsbegrepet blir brukt i korsammenheng. Hun belyser også alternative modeller for profesjonalisering av kormusikk. Med litteraturliste.

Spørsmålet om profesjonalisering av norsk vokalmusikk har vært diskutert i mange år. Skal det etableres et nytt, profesjonelt kor, eller skal et knippe av de beste korene gis muligheter til å utvikle seg i profesjonell retning? Forsøksordningen for profesjonalisering av kor som ble gjennomført i 2009 kan oppfattes som et svar på denne utfordringen. 3,5 millioner kroner ble fordelt mellom ni små og store ensembler og kor for at de skulle utvikle «kvalitet, produksjonskompetanse og organisasjonskompetanse». Det er erfaringene med gjennomføringen av denne forsøksordningen som legges frem her. Forfatteren fremhever de kulturpolitiske sidene ved korsaken som særlig interessante, og drøfter hvordan profesjonaliseringsbegrepet blir brukt i norsk korsammenheng. Hun belyser også alternative modeller for profesjonalisering av norsk vokalmusikk. Mie Berg Simonsen er sosiolog. Hun har vært stipendiat ved Universitetet i Oslo og Institutt for samfunnsforskning, og har arbeidet som forskningskonsulent i NRK. Fra 1982 har hun vært frilansforfatter og -forsker. Hun har skrevet en rekke rapporter og bøker, blant annet for Norsk kulturråd.

Forlag Kulturrådet