Problem og problemløsningsstrategier i det offentlige

en bok om endringsledelse

av (forfatter), Arnulf Hauan (forfatter) og Johan Olaisen (forfatter).

Fagbokforlaget 1995 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Forfatterne behandler fire hovedproblemer knyttet til endringsprosesser i det offentlige. Disse problemene er fremkommet ved en undersøkelse av en stor offentlig etat som er under en omfattende omstillingsprosess. Forfatterne har utviklet problemløsningsstrategier for hvert av hovedproblemene. Har stikkordregister og litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Det benyttes i dag mange metoder, rutiner og systemer for kunnskapsutvikling og kunnskapsintegrering. Slike faste, innarbeidede metoder og rutiner kan ofte være hovedårsakene til at velmenende og hardtarbeidende mennesker i institusjoner tvinges til å iverksette løsninger, som ikke har de ønskede virkninger, verken for de berørte partene eller for systemet som helhet. Selv om de juridiske og institusjonelle rammene setter klare begrensninger, er det mulig å påvirke kvaliteten på den offentlige tjenesteyting ved systematisk å finne nye og bedre arbeidsmetoder. Kvalitetsøkningen kan ikke skje gjennom perfeksjonering («gjøre tingene riktig»), men først og fremst gjennom systemisk, helhetsbasert problemløsning («gjøre de riktige tingene riktig»). Dette er bare mulig gjennom sterk vektlegging av kommunikasjon mellom personer med kunnskap og/eller beslutningsmyndighet i forhold til de problemer som skal håndteres. I denne boken behandler forfatterne fire hovedproblemer knyttet til endringsprosesser i det offentlige. Disse problemene er fremkommet ved en undersøkelse av en stor offentlig etat som er under en omfattende omstillingsprosess. Hovedproblemene er: ? Frykten for ikke å strekke til i en endringsprosess. ? Sentral overstyring når endringsprosesser iverksettes. ? Forpliktelse og delaktighet fra de ansatte i endringsprosesser. ? Dårligere brukerservice når EDB-systemer innføres. ? Forfatterne har utviklet problemløsningsstrategier for hvert av de fire hovedproblemene. JON-ARILD JOHANNESSEN har en doktorgrad i informasjons- og systemvitenskap fra Stockholm Universitet. Han er midlertidig professor ved Siviløkonomutdanningen i Bodø og leder "Konsulenter i Nettverk". Han har skrevet flere artikler i internasjonale tidsskrifter om informasjon, ledelse, organisatorisk læring, endringsprosesser og innovasjon. JOHAN OLAISEN har doktorgrad i informasjonssystemer fra Universitetet i California, Berkeley. Han er professor ved Handelshøyskolen BI og er faglig leder for Norges Markedshøyskole. Han har skrevet flere artikler i internasjonale tidsskrifter om informasjon og forretningsstrategi. Olaisen har også i flere år drevet med nasjonal og internasjonal konsulentvirksomhet. Arnulf Hauan er utdannet siviløkonom HAE fra Norges Handelshøyskole og er førsteamanuensis ved Siviløkonomutdanningen i Bodø. Han har skrevet flere artikler i internasjonale tidsskrifter om informasjon, ledelse, organisatorisk læring, endringsprosesser og innovasjon og driver ledelsesutvikling i offentlig og privat virksomhet.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1995

Format Heftet

ISBN13 9788276740622

EAN 9788276740622

Språk Bokmål

Sider 104

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket