Privat håndhevelse av EØS-avtalens konkurranseregler

Fagbokforl. 2003 Innbundet

Boken tar for seg privat håndhevelse av EØS-avtalens konkurranseregler. Fremstillingen er søkt ført ajour til 1. januar 2003. Forslaget til ny norsk konkurranselov, lagt frem 9. april 2003 i NOU 2003:12 er innarbeidet og behandlet der det har relevans for fremstillingen. Har stikkordregister.

Dette er den første samlede fremstillingen av de privatrettslige virkninger av brudd på EØS-avtalens konkurranseregler, dvs. EØS-avtalen art. 53 og 54. Boken drøfter ugyldighet, erstatning og forbud eller påbud ved domstolene, herunder midlertidige forføyninger.
Ved siden av fremstillingen av rettsvirkningene etter gjeldende rett trekker forfatteren opp de føringer som EØS-retten legger på sanksjoner etter nasjonal rett. Boken tar også opp betydningen av Rådsforordning 1/2003. I tillegg til det EØS-rettslige aspektet drøftes rettsstillingen under den norske konkurranseloven, herunder forslaget til ny norsk konkurranselov i NOU 2003:12.
Boken henvender seg til advokater og praktiserende jurister som arbeider med EØS- og konkurranserettslige spørsmål, og er en nødvendighet for alle som får å gjøre med spørsmål om reglenes privatrettslige konsekvenser. I kraft av en gjennomgående analyse av privatrettslige sanksjonsmuligheter på et område med utpreget offentligrettslig tilsnitt er boken også av interesse for andre som beskjeftiger seg med spørsmål om privatrettslige virkninger av brudd på offentligrettslige lover og regler.
Erling Hjelmeng
er dr.juris og ansatt som advokatfullmektig ved Juridisk kontor, Norsk Hydro ASA.

Forlag Fagbokforl.

Utgivelsesår 2003