Prisoppgaven ; På egen grunn

Aschehoug 2000 Innbundet

Legen Roar Liegaard har brutt ut av et kaldt ekteskap og lever som forsker da han møter en ung kvinne, Eli, og gifter seg på nytt. I romanen Prisoppgaven følger vi forelskelsen og den første tidens lykke mens de er bosatt i Paris og Rolf skriver på en prisoppgave. Men hjemme i Norge melder hverdagen seg, og det oppstår problemer for Eli i forholdet til Rolfs fire barn, ikke minst to som bor hos dem. På egen grunn forteller historien sett fra den annen kant, for der er Anna Liegaard, Rolfs første kone, hovedpersonen. Den handler om hennes liv etter skilsmissen, og Annas beretning gir oss mye av bakgrunnen for at disse to menneskene ikke passer sammen, til tross for at hun ønsker å holde på ham med all sin makt. Prisoppgaven ble først utgitt i 1928, På egen grunn i 1936.

De to romanene som her utgis i ett bind, utgjør noe så sjeldent som to versjoner av samme historie. Det gjelder ekteskap og skilsmisse, i litteraturen alltid et motiv som klargjør motsetninger og engasjerer. En ting er konflikten mellom partene, en annen forholdet til barna i første ekteskap. "Får du barn, så skaff dem aldri en stemor" sier den unge konen i annet ekteskap.
Prisoppgaven ble først utgitt i 1928, På egen grunn i 1936.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203183492