Prest og ledelse

av (redaktør).

Verbum 2000 Heftet

Boka retter søkelyset mot noen sider ved ledelse i kirken, og prester som leder i spenningsfeltet mellom profeti og forvaltning. Boka tar for seg spørsmål som: teologiske og organisasjonsmessige forutsetninger for prest og ledelse, hvem skal bestemme hva i kirken og hvorfor, linje og stab eller prosjektorganisasjon, og hvordan kan prester bidra i ledelse. Har register.

Morten Huse (f 1953) er dr.oecon fra Norges Handelshøyskole i Bergen. Han er forsker ved Stiftelsen Kirkeforskning og professor i företaksøkonomi ved Universitetet i Lund/Halmstad. Denne boka inngår som en del av forskningsprosjektet om "prestekontrollen i endring" som KIFO koordinerer og gjennomfører på oppdrag fra Kirkedepartementet.
Prest og ledelse retter søkelyset mot noen sider ved ledelse i kirken, og prester som ledere i spenningsfelt mellom profeti og forvaltning. Dette er et svært aktuelt tema og mange opplever nok debatten som forvirrende. Debattantene synes forskjellig synes å ha forskjellige motiver, og de bruker begrep de bruker begrep det ikke er noen felles eller entydig fortolkning av. Boka bidrar til å klargjøre en del av forutsetningene som ligger til grunn for debatten om presten og ledelse.
Boka er skrevet av over 20 bidragsytere: Harald Askeland, Anne-Lise Brodtkorb, Anne Dalen, Stephanie Dietrich, Trond Skard Dokka, Hallgeir Elstad, David Gjerp, Tor Johan S. Grevbo, Jan P. Hagberg, Cathrine Hansen, Per Hansson, Harald Hegstad, Helge Hernes, Georg Hille, Morten Huse, Erik Johnsen, Kjell Y. Riise, Asbjørn Salthe, Olav Skjevesland, Geir Sørebø og Gunnar Thelin.
Boka er inndelt i fire hovedområder:. Teologiske og organisasjonsmessige forutsetninger for prest og ledelse. Hvem skal bestemme hva i kirken og hvorfor? Linje og stab eller prosjektorganisasjon?. Hvordan lede prester og hvem er det som gjør det? Utviklingen av den geistlige linjeledelsen. Hvordan kan prester bidra i ledelse

Forlag Verbum

Utgivelsesår 2000