Presseetikk

betraktninger om etikk og selvjustis i nyhetsmediene

Læremiddelforl. 2005 Heftet

Boka gir en innføring i pressens etikkplakater og de juridiske rammer for ytringsfriheten. Videre belyses en rekke saker av presseetisk karakter som har vært gjenstand for debatter, klager eller søksmål. Boka setter også fokus på etiske forandringer i det multimedielle samfunnet.

Denne boken gir en innføring i pressens etikkplakater og de juridiske rammer for ytringsfriheten. Videre belyses en rekke saker av presseetisk karakter som har vært gjenstand for debatt, klager eller søksmål. Boken setter også fokus på etiske utfordringer i det multimedielle samfunnet. Et grunnleggende spørsmål er om dagens profesjonsbaserte etikk utgjør et tilstrekkelig fundament for presseetikken i et mediesamfunn preget av stor konkurranse, høyt tempo og teknologiske endringer. Bokens hensikt er ikke å gi svar, men snarere stimulere til videre etisk refleksjon blant leserne. Den vil således egne seg for studenter innenfor journalistikk og mediefag, samt lærere og andre med interesse for presseetiske roblemstillinger. Trond Heum (født 1965) er cand.philol. fra Universitetet i Oslo med historie hovedfag og medievitenskap mellomfag. Han har også mellomfag i nordisk og allmennlærerutdanning, samt diverse eksamener innenfor journalistikk og informatikk. Heum er til daglig lektor ved Sandefjord videregående skole, hvor han underviser i historie, mediekunnskap, filmkunnskap og norsk. Han har også bakgrunn som skribent for aviser og fagblader, og som foreleser i mediehistorie og medieetikk ved Høgskolen i Vestfold. Heum har tidligere utgitt bøkene Bli kjent med film (2004) og Film i prosjektarbeid (2004).

Forlag Læremiddelforl.

Utgivelsesår 2005