Praktisk prosessforbedring

en håndbok for IT-bedrifter

av (forfatter), Torgeir Dingsøyr (forfatter) og Nils Brede Moe (forfatter).

Fagbokforlaget 2002 Heftet

Boken er en håndbok for små og mellomstore bedrifter som ønsker å komme i gang med systematisk forbedringsarbeid. Metodene og teknikkene i boken er utprøvd i praksis og har vist seg enkle å bruke, samtidig som de kan skaleres etter behov. Boken egner seg også for studenter som ønsker en praktisk rettet innføring i prosessforbedring, kunnskapsforvaltning og organisasjonslæring. Har litteraturliste og register.

Raskere, bedre og billigere er utfordringer som IT-bedrifter møter hver dag. Kundenes forventninger skal tilfredsstilles i en verden der stadige endringer, både i omgivelser, organisasjon og teknologi, er regelen heller enn unntaket. En måte å møte disse utfordringene på er å dele kunnskap og erfaring, bruke det andre allerede har erfart. Dette kan virke selvfølgelig, men det viser seg at mange strever med å komme i gang. Dette er en praktisk håndbok for små og mellomstore IT-bedrifter som ønsker å komme i gang med systematisk forbedringsarbeid. Metodene og teknikkene i boken er utprøvd i praksis og har vist seg enkle å bruke, samtidig som de kan skaleres etter behov. Ledere og medarbeidere får nyttige hint og tips for å komme raskt i gang. Dette er en praktisk bok basert på forfatternes forbedringsarbeid i en lang rekke bedrifter de siste syv årene. Studenter som ønsker en praktisk rettet innføring i prosessforbedring, kunnskapsforvaltning og organisasjonslæring, vil også finne boken nyttig.. Tore Dybå er dr.ing. fra NTNU, seniorforsker ved SINTEF Tele og data og gjesteforsker ved SIMULA-senteret på Fornebu. Han har mer enn 15 års erfaring som konsulent og forsker innenfor områdene systemutvikling, prosessforbedring og kunnskapsforvaltning. Torgeir Dingsøyr er dr.ing. fra NTNU og forsker ved SINTEF Tele og data. Han har skrevet artikler om prosessforbedring i IT-bedrifter, kunnskapsforvaltning og undervisning i systemutvikling. Nils Brede Moe er sivilingeniør fra NTNU og forsker ved SINTEF Tele og data. Han har skrevet flere artikler om prosessforbedring i IT-bedrifter.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2002