Porselen og revolusjon

Johan Munthe og Kina-samlingen i Bergen

av (forfatter), Dag Fosse (foto) og KODE (kunstmuseum) (utgiver).

Fagbokforlaget 2018 Innbundet

Johan W.N. Munthe (1864-1935) fra Bergen levde et eventyrlig liv i Kina i en tid preget av uro og opprør. Munthe var general i keiserens hær. Etter keiserdømmets fall var han rådgiver i krigsministeriet under Kinas første republikk. Samtidig samlet han flere tusen kunstgjenstander, som han i all hovedsak donerte til hjembyen sin og Vestlandske Kunstindustrimuseum. I dag er museet og Munthes storslåtte gave - Kina-samlingen - en del av KODE Kunstmuseer og komponisthjem.
I Porselen og revolusjon gir Jorunn Haakestad oss innblikk i livet til denne fascinerende personen. Gjennom nye kildestudier beriker forfatteren historien om krigeren og kunstsamleren - her trer også bankdirektøren, hobbypoeten og den religiøse grubleren frem. Slik kommer vi nærmere et svar på spørsmålet om hvem Johan W.N. Munthe egentlig var.
Jorunn Haakestad (f. 1950) er kunsthistoriker med doktorgrad fra Universitetet i Bergen. Fra 1997 til 2007 var hun direktør ved Vestlandske Kunstindustrimuseum. Etter at museet ble en del av KODE - Kunstmuseer og komponisthjem i Bergen, har hun som førstekonservator hatt ansvar for museets Kina-samling. Jorunn Haakestad har skrevet en rekke kataloger og fagartikler og har redigert bøker om kunst og kunstindustri. Den siste boken, Gaver: Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum 1887-2012, 125 år (2012), er oversatt til engelsk.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2018