POPT

en psykolingvistisk intervensjonsmetode for barn med språklydvansker

håndbok

av (forfatter) og Anne Standal (oversetter).

Info vest forlag 2022 Slide bound

POPT er en psykolingvistisk intervensjonsmetode for barn med språklydvansker. POPT Håndbok er en praksisrettet bok om det daglige arbeidet med POPT. Boken skal tydeliggjøre POPT-metoden gjennom intervensjon i forbindelse med ulike vanlige fonologiske prosesser. Den inneholder beskrivelser av ulike systemiske og strukturelle fonologiske prosesser trinn for trinn, og supplerer med ideer til lek og materiell. Boken forklarer også problemer som kan oppstå i intervensjonen, og mulige løsningsforslag på disse. Grunnleggende teori og teoretiske sammenhenger blir behandlet relativt kort, og blir knyttet opp mot arbeidet i praksis.

POPT er utviklet av professor i logopedi Annette Fox-Boyer for tysk, men er basert på en språkuavhengig psykolingvistisk modell som betyr at metoden også kan brukes for andre språk. POPT brukes i dag med dansk-, engelsk-, nederlandsk- og norsk-talende enspråklige og tospråklige barn.

I POPT skal barnet først bli i stand til å bruke mål- og erstatningslyder korrekt i en gitt prosess på ordnivå. Dette skjer ved at barnet først identifiserer språklyder gjennom lytteøvelser på fonem-, stavelses-, nonord-, og ordnivå. Metoden gir anledning til å jobbe med barns uttalevansker på en defokusert måte, hvor innlæring av språklydsystemet står i fokus, heller enn hva barnet ikke får til.

Forlag Info vest forlag

Utgivelsesår 2022