Politisk manifest 2000

av (forfatter), Morten Andreas Strøksnes (forfatter) og Sten Inge Jørgensen (forfatter).

Pax 2000 Heftet

Forfatterne setter aktuelle politiske saker på dagsordenen, og foreslår bl.a. at det er på tide å avslutte den kalde krigen, at forsvarsindustrien må nedlegges og at den politiske makten må desentraliseres.

"Noe av det mest irriterende ved dagens politiske tilstand er at alle partiene opererer med de samme mål - de krangler bare om midlene til å nå dit. Under partilederdebattene på TV må vi derfor ta stilling til hvilke av deltakerne vi opplever som mest troverdige, eventuelt hvem magefølelsen sier er best egnet til å 'gjøre jobben'. Politikerne snakker reklamespråk, mens vi andre først og fremst er enige om at Jens Stoltenberg er pen. Vi aner ikke hvilken politikk han står for, ei heller hva som skiller ham fra se andre mainstream-partiene. Og enda verre; vi driter i det."
Slik åpner de tre Morgenblad-journalistene denne pamfletten der vesentlige politiske saker settes på dagsordenen. De foreslår bl.a. at det er på tide å avslutte den kalde krigen, at forsvarsindustrien må nedlegges og at den politiske makten må desentraliseres. De vil innføre direktedemokrati, styre bypolitikken, omorganisere norsk bistand, glemme Gud og innføre fri arbeidsinnvandring. Her er det markerte meninger og store utfordringer til dagens norske politikere.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2000