Politisk litteraturkritikk

peilinger i litteraturens politikk

Kolofon 2023 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Hva er politisk litteraturkritikk? Det er for det første ikke en vurdering av litteratur som er bundet opp til aktuelle politiske partier eller gjeldende politiske tendenser i samfunnet. Tvert imot er en slik vurdering ofte en hemsko for en dypere politisk forståelse av en litterær tekst.Drøftingene i denne boken tar sikte på å klargjøre i et overordnet perspektiv de objektive, samfunnsbestemte konflikter og motsetninger som dikterne og kritikerneuttrykker, konflikter og interesser som også er teoretisk-ideologiske og kunstneriske i sin karakter. Analysene og omtalene i foreliggende bok har slik en klar front mot individuelt-moralske vurderinger av etiske spørsmål i litteraturen. Slike vurderinger vil ofte ha en moraliserende og tilfeldig form som ikke treffer helheten i tekstens sosiale og politiske dimensjon, men legger vekten fortrinnsvis på leserens forutsetninger i bedømmingen av de etisk-politiske spørsmål. En slik forståelsesmåtemarkererdenne boken avstand til. I arbeidet med å klargjøre det politiske ved litteraturen har det vært naturlig for forfatteren å gå i kritisk dialog med det andre kritikere og fortolkere har skrevet om de samme emner som her blir behandlet. Synspunkter og utlegninger i foreliggende bok kan slik være et innspill i debattenden senere tid om den kunnskapden dagsaktuelle kritikki aviser o.l. formidler.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2023