Politiet og narkotika

overgrep, sensur og politisk innflytelse

Lille måne 2023 Innbundet

POLITITET OG NARKOTIKA: Politiet har hatt frie tøyler i flere år. Omsider tar stadig flere til orde for at rusbruk og misbruk er et helseproblem - ikke politiets oppgave. Holdningsendringene har imidlertid blitt sterkt motarbeidet av "Norsk Narkotikapolitiforening (NNPF*)" - en privat forening uten noen tilknytning til det offentlige. NNPF har vært retningsgivende for politiets innsats på narkotikafeltet.

Hvor langt har politiet gått for å beholde ulovlig rusbruk under sitt ansvarsområde? Et ansvar de har håndtert ved å bruke inngripende tiltak som glattcelle, ransaking og stripping på åpen gate, barnevern, massearrestasjon, urinprøver av elever og voksne.

De siste årene har NNPF jobbet hardt for å stanse politiske endringer og rettet seg inn mot ungdomsorganisasjoner og etablerte partier. Politiet har på sin side underminert ytringsfriheten, i krigen mot narkotikas navn. Å mene noe annet enn NNPF, har ikke vært uten risiko for politiansatte. Det virker som alt har vært lov for politiet - eller har det egentlig det?

Denne boken forteller den viktige og sjokkerende historien om POLITIET OG NARKOTIKA i Norge. Her avdekkes et sammensurium av langvarig maktkamp og uberettiget maktutøvelse som få kunne forestille seg. Og skandalene kommer på løpende bånd!

"Vi trodde det var narkotikapolitiet. De heter jo det." Nina-Helen Brændeland

"Politiet har ikke skilt godt nok mellom rollene" Fra rolleforståelsesutvalgets rapport

"Demokratisk problem" Politidirektør Benedicte Bjørnland, om NNPF-kursing - nrk.no

Forlag Lille måne

Utgivelsesår 2023