Polare scener

nordnorsk teaterhistorie

fra 1971-2000

Orkana 2005 Innbundet

Boka handler om framveksten av den profesjonelle teaterkunsten i Nord-Norge. Den starter med Hålogaland teater som etablerte seg i 1971, fortsetter med Nordland teater som startet opp i 1979, det samiske teatret Beaivvás som også startet i 1979, og ender med de frie teatergruppene som etablerte seg på 1980- og 1990-tallet. Boka gjennomgår både suksesser og nedturer for teatrene i landsdelen. Har personregister.

Endelig er den norske teaterhistorie komplett. "Polare scener" er i tre deler og forteller den nordnorske teaterhistorien fra 1971 fram til år 2000 med et epilog fram til 2005. Fortellingen starter med det allmøtestyrte Hålogaland Teater på 1970-tallet, og er historien om den rødglødende stjernen som gjorde seg bemerket langt ut over landsdelens grenser med både egenproduserte stykker fra landsdelen, og utfordrende versjoner av klassikere. På 1980-tallet økte mangfoldet da Nordland Teater og senere Beaivvás Sàmi Teahter entret scenehusene i landsdelen. De to teatrene satte nye fokus på scenekunsten. Senere dukket det opp frigrupper og annerledes teaterprosjekter som fikk stor oppmerksomhet i teater-Norge. 1980 tallet avsluttes med gigantsuksessen "Oluf". På 1990-tallet endrer styringsstrukturer og fokus i teatrene. Teatersjefene blir sentrale og mangfoldet øker i uttrykkene. Teatrene går nye veier og finner frem til alternative arenaer: Isteatret blir en suksess, men publikum hegner fortsatt om fortellingene med røtter i det lokale liv. Også dette verket høstet strålende kritikker fra presse og fagmiljø. Forfatteren Jens Harald Eilertsen har gjennom dette bokverket fortalt en viktig del av den kulturhistoriske skatten i Nord-Norge. Gjennom grundig dokumentasjon og stor innsikt i teatrenes indre liv, blir fortellingen om teatrene i landsdelen en levende historie. Scenekunsten har hatt stor betydning også for det øvrige kulturliv. Forfattere, musikere og billedkunstnere har alle vært involvert i teatrale aktiviteter i landsdelen de siste 35 årene. Det har vært knyttet kontakter til resten av landet og til aktører fra andre land. Bøkene er krydret med detaljer og fortellinger om de fleste forestillingene fra profesjonelt miljø. De er rikt illustrert med bilder, plakater og tegninger.

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2005