Pølser og øl

metoder, oppskrifter, kulturhistorie

av (forfatter) og Kjell S. Stenmarch (illustratør).

Tun 2007 Innbundet

Boka viser hvordan pølser og øl kan lages og har vært laget i den hjemlige husholdning. Her presenteres metodene for å lykkes med farsepølser, spekepølser og ekte maltøl, supplert med kulturhistoriske fakta. Med kilder og stikkordliste.

Denne boka er en vegviser til hjemmelaging av pølser og hjemmebrygging av øl. Begge deler blir minst like godt som tilsvarende masseproduserte varer - og er selvsagt mye morsommere å servere! Boka Pølser og øl legger vekt på de viktige metodene som må følges for å lykkes med farsepølser, spekepølser og ekte maltøl. Med Pølser og øl som faglig ballast har du muligheten til å utvikle dine egne produkter innen pølsenes og ølets spennende verden. Pølser og øl hører med i vår folkelige matlaging og ernæring fra langt tilbake. Godbiter fra kulturhistorien er derfor med som leseverdig krydder og virkningsfull inspirasjon. Bli pølsemaker og ølbrygger! HELGE HAGEN (f. 1951) er bosatt i Brumunddal. Han er utdannet naturforvalter fra Norges Landbrukshøgskole, nå UMB (1977). Hagen har i en årrekke arbeidet som frilanser for Norsk Skog- museum og tidsskriftene Jakt & Fiske, Jakt, Villmarksliv og Hytteliv. Hagen er levende opptatt av jakt og fiske og har en spesiell interesse for den norske tradisjonelle høstekulturen samt tilberedning og konservering av mat med utgangspunkt i fisk og vilt. Helge Hagen har utgitt en rekke bøker. De viktigste innen dette fagområdet er: Innlandsmat (redaktør), Kokkenes Mesterlaug Hedmark-Oppland 1993 Farmors ryper, Landbruksforlaget 1995 Røyk og rak, tørk og grav, Naturforlaget 2002 Når viltet er skutt - Behandling av vilt - matoppskrifter, Gyldendal 1992, Naturforlaget 2004 Mat på tur, Boksenteret Konsept 2005 Fisk fra fangst til fest, Tun Forlag 2006 Tre sterke fra Innlandet - rakefisk - akevitt - pultost (medforfatter Geir Vestad), Gutu forlag 2012

Forlag Tun

Utgivelsesår 2007