Plateparadiset

åpenbaringer fra platebransjens gullalder

Solum Bokvennen 2020 Innbundet

Mange tapte, få ble rik' - de beste skrev historie
Noen mistet alt ved svik, de færreste fikk glorie
Her besynges blomstringstida slik den kom og svant
Jeg er trubaduren - alt har hendt og alt er sant.

Om gullalderen for platebransjen . . . 1980-tallets største oppfinnelser var CDen og Pizza Grandiosa: Begge var de lettfortærte og sirkelrunde bestselgere i firkantomslag,

Om Arne Bendiksen . . . talentet hans var å produsere schlagere, og nå var mannen kort og godt blitt musikalsk passé - den siste slagermohikaner,

Om Audun Tylden . . . FONOs sjel var livsvarig inkarnert i det lubne legemet til dansebandkongen Audun Tylden, og der hadde den det ikke spesielt kjedelig,

Om Totto Johannessen . . . Aldri har noen med så stor nese, vært så lite høy på pæra!

Om ynglingen Sæmund (rapport fra sikkerhetspolitiets agent) ... «Jeg har følelsen av å befinne meg nær en hoggorm når han er til stede.»

Om IFPIs internasjonale antipiratsjef . . . mannen var herostratisk berømt i Hong Kong under økenavnet «The Fist» - manifestert ved knuste Kina-kjever og løstenner,

Om FONOs angrep på storebror IFPI . . . så galt går det når en freidig FONO-fregatt ypper seg, og tar rennafart inn i det store tankskipet.

Om sjefen for dansk IFPI . . . her blir altså direktøren for IFPI Danmark anklaget for økonomisk svindel med vederlagspenger til en kvart milliard kroner, finnes skyldig, dømmes - og aksepterer dommen.

. . . Norsk platebransje oppstår ved en tvillingfødsel; FONO-føllet forløses,
mens IFPI-mærra rett og slett blir born-again,

«Her vandrer familien Ifpidos vekk fra peisestua. Her trasker de ut av sitt Plateparadis og inn i Oslo-natta. Det knitrer kaldt under kalosjene. Ut der snøkavet nå legger seg, åpnes sikten til firmamentets superstjerner: novaene som egenhendig holder seg topplassert på hvelvingens astrale VG-liste i miliarder av år. Selv uten platekontrakt er det mulig. Lykkelig uvitende vasser de gjennom djupsnøe

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2020