Planetene

en reise gjennom solsystemet

av (forfatter) og Jorunn Danielsen Newth (gjendikter).

Orion 2007 Innbundet

Boken er en fotografisk reise gjennom det forbløffende og pulserende solsystemet. Den begynner på Solen og besøker alle planetene før den til slutt strekker seg til ytterkanten av solsystemet. Her dokumenteres blant annet de vulkanske slettene på Venus og hvordan Saturn er omgitt av et vell av eksotiske måner. Med ordliste og stikkordregister.

Giles Sparrow (ove. Jorunn Newth, fag.kons. Eirik Newth) Planetene En reise gjennom solsystemet Med 200 fabelaktige bilder legger Planetene ut på en fascinerende rundtur i vårt himmelske nabolag. Reisen begynner på solen og besøker alle planetene, før den til slutt strekker seg et helt lysår ut i verdensrommet, til ytterkanten av solsystemet, der solen ikke lenger er den mest lyssterke stjernen på himmelen. Boken skildrer de svidde, vulkanske slettene på Venus, følger sporene til robotbiler på Mars, svinger innom asteroiden Eros, svever gjennom Titans atmosfære med Huygens-sonden og avslører Pluto som bare én i en myriade av isverdener som lurer utenfor Neptun. Planetene viser til fulle at solsystemet er mer pulserende, forbløffende og innholdsrikt enn vi noen gang hadde forestilt oss. Giles Sparrow har studert astronomi ved University College London og vitenskapsformidling ved Imperial College. Han har skrevet flere bøker, bl.a. The Universe and How To See It og Cosmos.

Forlag Orion

Utgivelsesår 2007