Pionerene

Susquehanna - elvens kilder

en skildring

av (forfatter) og Christian H. Heyerdahl (oversetter).

Transit 2010 Innbundet

Lærstrømpe får for alvor føle hvordan nybyggerne utvider sine områder og griper inn i indianernes liv og kultur. Han blir vitne til at hans beste venn blir offer for den hvite manns "ildvann". Men selv har Lærstrømpe ennå eventyret og skogslengselen i blodet, og vi følger ham på hans mange farefulle og spennende streiftog. Handlingen er lagt til 1790-årene. Dette er den første komplette utgaven på norsk.

Med Pionerene (1823) innledet James Fenimore Cooper et storslått romanprosjekt: Lærstrømpefortellingene", som til sammen skulle telle fem tykke bøker. Coopers univers er både realistisk og fantastisk, og det er ikke uten grunn at Cooper er blitt betraktet som grunnleggeren av en amerikansk fortellertradisjon. Handlingen i Pionerene tar til i 1793, ti år etter at De forente stater vant sin uavhengighet. Midt i staten New York, ved Delaware-elven, har pionerene etablert et samfunn som er preget av tankens og samvittighetens frihet, ulike trosretninger og ulike byggestiler. Her møter vi den tannløse jegeren og fangstmannen Lærstrømpe
han er havnet i en konflikt med den pragmatiske dommer Marmaduke Temple. Etter hvert utvikler konflikten seg til et spenningsfylt konkurranseforhold. Dette er den første komplette utgaven av Pionerene på norsk. Oversatt av Christian Heyerdahl. JAMES FENIMORE COOPER (1789-1851) var i sin levetid en anerkjent og svært populær forfatter. Særlig var han kjent for sine sjøromaner og historiske fortellinger. Blant disse stiller The Pioneers (1823), The Last of the Mohicans (1826), The Prairie (1827), The Pathfinder (1840) og The Deerslayer (1841) i en særklasse. Disse fem romanene danner den såkalte Lærstrømpe-serien, og har en trygg plass i den amerikanske litterære kanon. Den uten sammenligning mest berømte av disse er Den siste mohikaner. Den er for ettertiden blitt stående som den første indianerroman overhodet, og skulle få stor betydning i dannelsen av en felles amerikansk identitet.

Forlag Transit

Serier Transits barne- og ungdomsklassikere Lærstrømpebøkene (4)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet