Pinocchio

av (forfatter), Carlo Collodi (opprinnelig forfatter), Stein Winge (regissør), Guttorm Guttormsen (musiker), Radioteatret (utgiver), Bjarte Hjelmeland (skuespiller), Svein Tindberg (skuespiller) og Minken Fosheim (skuespiller).

Lydbokforlaget og NRK 2001 Lydfil

Lyver du, får du lang nese. Er du snill, blir du en ordentlig gutt, i hvert fall gjelder det for Pinocchio.
Pinocchio er en av de store klassikerne, skrevet i Italia for over hundre år siden. Fortellingen er en blanding av eventyr og virkelighet, av magi og spenning og vil appellere til lyttere i alle aldre.
Pinocchio er tredukken som så gjerne vil fortjene å bli til en levende menneskegutt. Men han er både ubetenksom og ulydig og kommer alltid opp i underlige og farlige eventyr. Hver gang han lyver, vokser nesen hans. Egentlig vil han være snill og lydig, gå på skolen og arbeide flittig. Faren hans, den snille Geppetto, feller mang en tåre over "sønnen" sin, men han vet godt at selv om Pinocchio er uskikkelig, så er han også både modig og varmhjertet. Og da går det bra - til slutt.
Pinocchio er en vellykket og original blanding av eventyr og virkelighet, av magi og spenning og vil appellere til lesere i alle aldre.
PINOCCHIO er en italiensk barnebokfigur som er blitt en verdensborger,
ikke minst på grunn av Disneys klassiske tegnefilm.
Carlo Collodi forteller en pedagogisk historie.
Lyver du, vokser nesen din. Er du god og snill,
får du belønning. Når Pinocchio til slutt er
villig til å ofre alt for å hjelpe Geppetto,
får han sitt høyeste ønske oppfylt. Han er ikke
lenger tredukken Geppetto skar ut, han blir en ordentlig gutt, og Geppetto får sin etterlengtede sønn. I boken som kom ut i 1883, er Collodis pedagogiske prosjekt overtydelig. I dette hørespillet er det spenningen og Geppettos store kjærlighet til Pinocchio som blir det viktige. I Klaus Hagerups dramatisering og Stein Winges regi får alle de frodige og skumle figurene liv.

Forlag Lydbokforlaget NRK

Utgivelsesår 2001