Pinlige historier

Cappelen 1991 Innbundet

Det var en gang en mann, Boris, som ville til Ordos for å stille kompasset. Det ble sagt at det fantes et sandkorn midt i landet som ikke hadde rørt seg siden det ble skapt. Det var det eneste urokkelige som var igjen i verden, og den som fikk satt seg på det, skulle aldri mer gå feil. Boris hadde nettopp vært i Bagdad og byttet til seg noen stylter. Nå stod han ved elvebredden av Hwang-ho, nettopp med et par stylter, mens sandstormen bølget over Gobi, lik et flyvende teppe som hadde lagt seg nøyaktig 2m over bakken. Over det var luften som krystall, under som en spikermatte.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1991