Piken med sølvhåret ; Farlig flukt ; Draugens hånd

2005 Heftet

Piken med sølvhåret: Med det lyse håret, skilte Lisa seg ut i den lille byen i Ukraina. Hun har medfølelse med de som lider, og det får betydning for hennes nye liv. Hun må lære seg å kjempe mot sine fiender, og for sin kjærlighet til krigeren og skjørtejegeren Vasili. Farlig flukt: Johanne flykter fra byen og ut i villmarken for å møte mannen i sitt liv. Men hun vet ikke hvem som er venn eller fiende, før den dramatiske natten i hulen. Draugens hånd: Jenny vet at broren er blitt myrdet, men politiet tror ikke på henne. Så hun reiser selv til det vesle fiskeværet Vestvær for å finne brorens morder.

Utgivelsesår 2005

Serier Sandemo-serien (4) Margit Sandemos beste (7-8)

Genre Romantikk Spenning

Frittstående roman av Margit Sandemo, originalt skrevet i 1971, og gikk også som føljetong i flere ukeblader. Handlingen er lagt til deporteringen av øya Dagø utenfor Estland, der en rekke svensker marsjerte langt, for å komme frem til steppene i Ukraina, der de grunnla Gammelsvenskby. Med i følget er unge Lisa, piken med sølvhåret - som en kveld møter den unge krigeren, kosakken Vasilie, som blir torturert av tatarene. Lisa redder ham - og siden venter litt av et eventyr for Lisa. Et eventyr i ekte Sandemostil, denne gangen med historiske faktiske hendelser.

• "Selv om jeg elsker deg ; Stjernetegnet" av Margit Sandemo
  • "Det vanskelige valget ; Brev til Ensom" av Margit Sandemo